Popis
Tunel Legacy Way v Austrálii měří 4,6 km a propojuje dvě nejvytíženější dálnice v oblasti. Spolu se dvěma razicími stroji o průměru 12,4 m a délce 110 m byly při stavbě portálů tunelu využity vozíky.
UNI-SPAN, náš oficiální distributor v tomto regionu, přišel s inovativním způsobem instalace prvků vzduchotechniky a jejich konzolí. Elektrické a mechanické systémy byly instalovány až ve druhé fázi.
Řešení ULMA
Toto byla první stavba tunelu v Austrálii, kde se prefabrikované předepjaté betonové stropní dílce podepíraly pouze konzolovými nosníky odlévanými in situ. Tento způsob stavby představoval velkou výzvu ve smyslu logistiky, geometrie, prostoru a bezpečnosti. Celou věc dále komplikovala nutnost dosažení hermetické těsnosti potrubí, proto musela konstrukce konzol vyhovět minimální toleranci.
Pro co nejefektivnější potup byl navržen a dodán motorový vozík MK se sklápěcím bedněním. Tento systém umožnil realizaci konzolových prvků o délce 50 m. Méně než den zabral každému vozíku sestup, posun o 100 m vpřed, vztyčení a betonáž následující vrstvy. Pro rychlejší postup byly na každý tunel dodány další dva vozíky, takže pokládka armatury a 8metrových výztuží nezdržovala postup ostatních prací.
Systém MK umožnil realizaci 50metrových úseků v cyklech trvajících jen 20 hodin a zároveň adaptaci na změnu výšky tunelu o 700 mm. Univerzálnost systému MK umožnila realizaci podstatných změn v průběhu stavby – tím jen potvrdila své přední místo mezi bednícími systémy.
Uspokojivé výsledky tohoto projektu dobře ilustrují, jak může úzká spolupráce s klientem hned od samého začátku zajistit úspěch i v situacích, kdy je nutno pracovat pod velkým časovým tlakem.